در هند از پنیر پیتزا کم چرب به عنوان عایق صوتی استفاده می کنند

انتخاب و آموزش پنل برای انجام تحلیل حسی توصیفی، 12 داور (اعضای هیئت علمی) از مؤسسه ملی علوم و صنایع غذایی دانشگاه کشاورزی فیصل آباد بر اساس در دسترس بودن و تمایل به شرکت در این مطالعه انتخاب شدند.

شرکت کنندگان در پانل ابتدا بر اساس حساسیت آنها برای تشخیص مزه های اساسی و آزمون های رتبه بندی و همچنین ظرفیت شناسایی تبعیض با یک تست مثلثی با استفاده ازپنیر پیتزا کم چرب غربالگری شدند و آموزش دیدند.

پنج جلسه آموزشی برای تعریف اصطلاحات حسی قبل از امتحان نهایی انجام شد. نمونه‌های آزمون به‌عنوان محرک‌های توصیفی برای رشد زبان در طول جلسه آموزشی مورد استفاده قرار گرفتند.

توصیف کننده های حسی برای طعم (چدری، اسیدی، ترش، تلخ، شور، شیرین، خامه ای و کپک زده)، بافت (استحکام، کشش، استحکام، کشش دندان) و ظاهر (ذوب شدن، چرب بودن، قهوه ای شدن لبه و پارگی سطح) پیتزا پنیرها توسعه یافتند.

توصیفگرهای حسی به همراه تعاریف و تکنیک های ارزیابی آنها در جدول 1 آورده شده است . پروفایل حسی پنیرهای پیتزا پروفایل حسی پنیرهای پیتزا تحت دو روش پخت (مایکروویو و معمولی که در زیر توضیح داده شده است) با تجزیه و تحلیل حسی توصیفی انجام شد.

برای تجزیه و تحلیل حسی، 50 گرم از هر نمونه پنیر پیتزا خرد شده برای هر دو روش پخت روی خمیر پیتزا قرار داده شد. عملیات حرارتی مایکروویو شامل حرارت دادن پنیر پیتزا به مدت 2 دقیقه در اجاق مایکروویو با توان 900 وات ( لاهور، پاکستان) بود.

پخت و پز در اجاق معمولی به مدت 15 دقیقه در دمای 177 درجه سانتیگراد در فر گازی ایالات متحده آمریکا انجام شد.

نمونه‌های پنیر پیتزا پس از پخت، درست پس از خروج از اجاق در آزمایشگاه ارزیابی حسی در موسسه ملی علوم و فناوری غذایی، دانشگاه کشاورزی فیصل آباد پاکستان، به شرکت کنندگان ارائه شد.